Vuoden 2020 alussa matkailutoimittajien kilta valitsi Rantasalmella sijaitsevan Järvisydämen kotimaiseksi matkailukohteeksi. Miten ihmeessä pienen soratien päässä ”ei minkään keskellä” oleva lomakohde on onnistunut uhmaamaan yleisiä matkailussa menestymisen ehtoja?

Mennään ajassa taaksepäin, aina vuoteen 1658 saakka. Venäjän tsaari ja Ruotsin kuningas tekivät sopimuksen Suomen halki menevistä Karjalan viittateistä. Hevosen syöttövälein (n. 39 km) määrättiin teiden varsille kestikievarit, jotka toimivat krouveina, hevosen vaihtopaikkoina ja sen ajan postilaitoksina.

 

Samaan aikaan sai Heiskasen suvun päämies 600 hehtaarin niemekkeen Porosalmelta kiitoksena hyvästä sotilaspalveluksesta. Vastineeksi lahjoitukselle tuli velvoite kestikievarin rakentamisesta ja sen ylläpidosta. Tänä päivänä Hotel & Spa Resort Järvisydämen yrittäjä, Markus Heiskanen perheineen, edustaa suvun 11. sukupolvea kestikievarin pyörittäjänä. Matkailu on kirjaimellisesti Heiskasten verissä ja noin neljänsadan vuoden aikana kestikievarista kehittyi ensin kesäisin toimiva lomakeskus ja siitä Markuksen isän toimesta ympärivuotinen matkailukohde, josta viimeisen vuosikymmenen aikana on kasvanut täysimittainen kylpylä-hotelli-lomakylä.

 

Järvisydämen monipuolisuuteen ja ainutlaatuisuuteen pääsee tutustumaan sen verkkosivuilla www.jarvisydan.com. Yrittäjä Markus Heiskasen mukaan Järvisydän ei ole läheskään vielä valmis, tuskin koskaan onkaan, niin paljon Markuksen takataskussa on ideoita lomakylän kehittämiseen.  Sijainti Linnansaaren kansallispuiston portilla tekee Järvisydämestä yhden parhaista paikoista kokea Saimaa ja Suomen upea järviluonto. Siellä yhdistyvät lappilaisuus, järvisuomalaisuus ja kolimaisuus.

 

Menestyksen avaimet ovat usko omaan tekemiseen, uskallus toteuttaa hullujakin ideoita ja ennen kaikkea se, että yrittäjällä on sydän tekemisessään mukana. Yksin kukaan ei pysty isoja kokonaisuuksia rakentamaan, tarvitaan yhteistyötä ja myös yhteiskunnallista tukea. Niitä saadakseen täytyy tehdä pitkäjänteisesti työtä ja verkostoitua muiden yrittäjien kanssa. Kukaan ei ole kaikkien asioiden osaaja ja asiantuntija, siksi turvautuminen kokeneempiin osaajiin ja avun pyytäminen ei missään tapauksessa ole heikkoutta vaan vahvuutta tunnistaa oman osaamisen rajat.

 

Omassa toiminnassa on tärkeää rakentaa hyviä ja pitkäaikaisia suhteita sijoittajiin ja rahoittajiin. Ne takaavat jatkuvan kehittämisen mahdollisuuden, edellytyksenä tietenkin kannattava liiketoiminta. Sekään ei riitä, että rahoitetaan, rakennetaan ja kehitetään palveluita, ne pitää myös osata markkinoida oikein. Tänä päivänä tässä on apuna digitaalisuus, joka on tullut jäädäkseen. Enää ei tarvitse matkustaa ympäri maailmaa markkinoimassa omaa kohdettaan, sen voi tehdä tehokkaammin digitaalisessa maailmassa. Ja siihen kannattaa panostaa savolaisen hulluuden lailla.

 

Haastattelussa

Markus Heiskanen

Toimitusjohtaja